玉田多紀
『蓮太郎 −成長・記憶・再生−』

Tamada Taki
“Hasutaro − Growth, Memory, and Rebirth”

2019年2月16日(土)〜3月17日(日) 12:00〜19:00

月・火は休廊

ギャラリー キドプレスでは、2019年2月16日(土)から3月17日(日)まで、ダンボールのみを素材として作家活動を続け今年で12年目を迎えるアーティスト玉田多紀の真骨頂ともいえる新作をご紹介する個展「蓮太郎 −成長・記憶・再生−」展を開催いたします。
なかなか寝ない
『なかなか寝ない』

玉田はこれまで動物や昆虫をモチーフに、時に愛らしく時にダイナミックな作品を発表し、ダンボールという身近な素材から制作されたという親近感もシナジーを生み、子どもからおとなまで幅広い層に人気を集めてきました。近年ダンボールに着目したアーティストの中でも玉田が一線を画するのは、ダンボールをダンボール然として使うのではなく、パルプにまで還元するなどマテリアルそのものとして追求している点にあると言えるでしょう。その背景に、美術大学時代油絵科を専攻した玉田は、油絵の具自体の限界を感じ絵の具を使うのを止め、色味に惹かれ拾ってきた枝をミキサーにかけたり木の粉末とボンドを混ぜドロドロにしようとする等の実験を繰り返していました。ある時、これは紙をつくる工程と同じなのではないかと気づくと同時に茶色い紙のような色合いや感触が気に入り、ダンボールに至ったと語ります。ダンボールが持つ色彩・素材感が玉田の美観の対象として捉えられたのです。 玉田はダンボールを、剥がし紙にした形状・揉み込んだ形態・粘土のようにした状態に変化させながら、先ずは骨格をつくり、肉付けし、皮膚を覆うようにして制作してゆきます。



イヤイヤ
『イヤイヤ』

それはダンボールという素材をいかに変化させるかという探究でもあります。着色を一切しない玉田の作品は、多種多様な茶系色の層が複雑に絡み合い、継ぎ接ぎの跡をあえて残す手法は独特な風合いを醸し、まるで木彫のような強度をも持つ仕上がりになります。私たちの目の前に現れたその造形物は、ダンボールという言葉から想像されるイメージや概念を越え、玉田が創り出した世界観として強い説得力をもって立ち現れ魅了するでしょう。 このような素材をそのまま使わずに崩し変化させて作り上げる活動は作家にとって、『新たな再生』というコンセプトで、魂を吹き込むように生き物を創造することでもあると言います。そして、今回はテーマを自身の人生にも重ね合わせ、子育てと昔話から着想を得た「蓮太郎(はすたろう)」なるものを作品として生み出し、ダンボールを素材とした新たな芸術表現に挑みます。本展の出品作である蓮太郎シリーズは、「(蓮の花は)泥が濃いほど大輪を咲かせる」という作家の想いと共に、古紙ダンボールを生命の形に蘇らせ、命や生態系の循環・現代文明との関係性をも示唆し、展開して行きます。玉田が創造する蓮太郎の成長・記憶・再生の物語をぜひお楽しみください。

<玉田多紀プロフィール>

1983年兵庫県生まれ 2007年多摩美術大学造形表現学部造形学科卒業
完全な再生技術で生み出される現代を象徴する素材・ダンボールを使い「新たな再生」というコンセプトで魂を吹き込むように生き物を制作している。国内外の展覧会、TVメディアやワークショップでも精力的に活動。ダンボールの強度と柔軟性を生かした独自の技法を美術教育の現場でも広めている。
2007年 トーキョーワンダーウォール公募入選
2010年 YOKOHAMA創造界隈ZAIMコンペ受賞
2010年 世田谷区芸術アワード“飛翔”生活デザイン部門受賞
2016年文化庁芸術家派遣事業 おかざき世界こども美術博物館作品収蔵

展覧会歴
2018年
廃材アート展 [浜田市世界こども美術館]
百華蔵に潜む柔らかきもの [MMM2018 みなとメディアミュージアム]
玉田多紀展ガラパゴスの生き物たち [横浜市神奈川区民文化センターかなっくホール]
ダンボールの生きもの展 [東急町田ツインズ]
工房暖簾Zoo2018西洋館展覧会 [ブラフ18番館ホール]
造形作家玉田多紀と北区の子どもたち
ーダンボール恐竜のタマゴ展ー [東京都北区文化芸術拠点ココキタ]

2017年
造形作家玉田多紀のダンボールアート展 [生駒市駅前図書室]
造形作家玉田多紀 ダンボールの生きもの展 [可児市文化創造センターala]

2016年
くもにうかぶ森 [横浜ランドマークタワー]
造形作家玉田多紀とおかざきの子どもたち展
ダンボールの海に眠るシードラゴンの伝説 [おかざき世界子ども美術博物館]
ダンボールからうまれたいきもの展 造形作家玉田多紀の世界 [調布市文化会館たづくり]
KEAT2016小砂環境芸術祭 [栃木]
ダンボール水族館 [イオンモール多摩平の森]
Surajikund international crafts mela [インド]
ART NA OSYOGATSU [新宿伊勢丹]

2015年
妄想がとまらない! [グルグルハウス高柳]
玉田多紀のダンボールアート展 [海洋堂ホビー館四万十]
CAMOUFLAGE [ギャラリールヴァン]
SENNHEISER [青山ウィンドディスプレイ]
KEA2015小砂環境芸術祭 [栃木]
face to face [新宿伊勢丹]

2014年
ダンボール・アニマルワールド [豊橋総合動植物公園]
ART de FUKKO [岩崎ミュージアム・ギャラリー]
Art Wave Exhibition vol.28 [RECT VERSO GALLERY]
ダンボール動物園 [川越アトレマルヒロ]

2013年
我孫子国際野外美術展 [我孫子]
ダンボールで生き物作ろう [穂の国とよはし芸術劇場PLAT]
ダンボール動物園 [二子玉川ライズ]
フィレンツェ国際芸術展 [メンタナギャラリーinイタリア]
動物達の絵本音楽会 [hana cafe]

2012年
being born [銀座伊東屋]
ダンボールCooking [studio u5]

2011年
創造するダンボール [世田谷区芸術アワード作品発表展]
CARAN d’ACHE [銀座伊東屋ウィンドディスプレイ]
studio u5 artists archive vol.1 [studio u5]
美術館は動物園展 [小杉放庵記念日光美術館]
玉田多紀展 出るとき 入るとき [studio u5]

2010年
よみがえる海竜展 [MMMみなとメディアミュージアム]
ART IN KAGAWA 瀬戸内国際芸術祭関連イベント [e-とぴあかがわ]
玉田多紀展 [Gallery coen&ZAIM cafe]
YKOHAMA創造界隈ZAIMコンペ受賞展 [横浜]

2009年
お茶の水アートピクニック [東京]
たまむし展 [日比谷パティオ アートコンテナ]

2008年
たまむし研究所 [ギャラリー空]

2007
トーキョーワンダーウォール [東京都現代美術館]

ワークショップ歴
さいたまスーパーアリーナ、大田区リユースアート講座、足立区ギャラクシティー、ららぽーとTOKYO-BAY
NHK放送技術研究所、情報通信交流館e-とぴあ かがわ、DIY HOMECENTER SHOW 2010(幕張メッセ)
NHK環境キャンペーン地球エコイベント(NHK)、二子玉川ライズ、イーアスつくば、ダイオウイカを作ろう(3331)
銀座おとな塾(産経学園)、穂の国とよはし芸術劇場 PLAT、金沢文庫芸術祭 (金沢文庫)
エコ森ワンダーパーク2009(横浜市金沢動物)、相模原市民文化財団企画 こども美術ワークショップ(相模大野)
ハマキッズアートクラブ 特別講師(横浜市民ギャラリー)、吉野町アート寺子屋 (吉野町市民プラザ)
きずなアートフェス(恵比寿ガーデンプレイス、横浜ランドマークタワー)、世田谷区内老人施設、小学校など 
他多数開催。



Taki Tamada Solo Exhibition
“Hasutaro − Growth, Memory, and Rebirth”
Period: February 16 (Sat.) − March 17 (Sun.), 2019
Gallery hours: 12:00 - 7:00 p.m. *5:00 p.m. on the last day
Closed on Mondays, Tuesdays, and holidays
Opening reception with the artist: February 16 (Sat.), 2018, 6:00 - 8:00 p.m.



From February 16 (Sat.) to March 17 (Sun.), 2019, Gallery KIDO Press is presenting a solo exhibition by Taki Tamada, who is entering her 12th year of activities as an artist. Titled “Hasutaro − Growth, Memory, and Rebirth,” the exhibition will introduce new works showcasing the essence of the art of Tamada, who produces works using only cardboard.

Taking animals and insects as her motifs, Tamada has thus far created pieces that are sometimes heartwarming and sometimes dynamic in character. The sense of affinity that comes from use of everyday cardboard generates a synergy that has helped to make her art popular with a diverse audience in all age groups, from young to old. Tamada is set apart from other artists who have taken note of cardboard in recent years by her rigorous pursuit of it as material going back to the level of pulp as opposed to its mere use as is. Behind this pursuit lie doings in her university days, when she majored in oil painting. Feeling the limits of oil paints themselves, she stopped using them and repeatedly experimented with other materials as painting media. For example, she sometimes collected twigs whose color attracted her, put them into a blender to pulverize them, and then mixed the resulting wooden powder with bonding agent to get the proper consistency. At some point, it occurred to her that this might be the same process as that for making paper. She was simultaneously drawn to the color and texture resembling those of brown paper. She said that this eventually led her to cardboard, whose color and physical feel were taken as objects of her esthetic sensibility.

In producing works, Tamada makes the skeleton first, then adds the fleshy parts, and finally covers them with skin or hide. In the process, she changes the state of the cardboard by peeling strips off to get paper, crumpling such paper, and working it into a clay-like condition. This process is also an exploration of ways in which cardboard as a material can be altered. Tamada’s works are not painted or colored at all; they are complicated interweavings of layers of various brown hues, and the joints and seams are left exposed. This technique breeds a distinctive texture, and the finished work has the strength of a wooden sculpture. The figures so formed that appear before our eyes transcend the ideas and preconceptions associated with the word “cardboard.” As powerful statements of Tamada’s outlook on life, these creations of hers have a unique presence and fascination.
As noted above, in making art, Tamada deconstructs and changes the material instead of using it as is. She says that, for her, this is also the creation of beings, as if she were ensouling the works under the concept of a “new rebirth.” For the works in this exhibition, she superimposed the theme on her own life and produced the “Hasutaro” series inspired by her experience of child-raising and children’s stories. In so doing, she took up the challenge of a new round of artistic expression with cardboard. This “Hasutaro” series springs from the artists belief that the lotus (“hasu”) has a bigger flower if its roots lie in thicker mud. At the same time, the rebirth of used cardboard in the form of living creatures hints at relations with the cycles of life and ecosystems, and with contemporary civilization. We urge all to come and see the narrative of growth, memory, and rebirth as embodied in Tamada’s “Hasutaro” series.

We would be delighted to obtain the cooperation of your newspaper or magazine with publicity for this exhibition, and appreciate your support.

< Profile of Taki Tamada >
Born in Hyogo Prefecture in 1983, Tamada graduated from the Department of Fine Arts at Tama Art University in 2007. Using cardboard as a material symbolizing the modern age born of perfected regenerative technology, she produces works depicting living creatures that seem to be ensouled under her concept of a “new rebirth.” She is in extensive activity in exhibitions inside and outside Japan, TV media, and workshops. Her original techniques taking full advantage of cardboard’s strength and pliability are coming into widespread use on the sites of art education as well.

2007: Selection for the Tokyo Wonder Wall Exhibition
2010: Receipt of an award in the Yokohama Creative Neighborhoods ZAIM project
2010: Receipt of an award in the design category in the Setagaya Art Award “Flight”competition
2016: Selection under the Agency for Cultural Affairs program for dispatch of artists; Selection of works by the Okazaki World Children’s Art Museum for its collection

Exhibitions
*Note: All titles of exhibitions are tentative translations of the Japanese titles.

2018
“Exhibition of Art Made with Waste Materials” (Hamada Children’s Museum of Art
“Soft Things Hidden in Byakkagura”(MMM Minato Media Museum 2018)
“Taki Tamada Exhibition − Creatures of the Galapagos”(Kanack Hall, Kanagawa Ward Culture Center, Yokohama)
“Cardboard Creatures Exhibition,” Machida Tokyu Twins
“Kobo Noren Zoo 2018 Seiyokan Exhibition” (Bluff No. 18 Hall)
“Formative Artist Taki Tamada and the Children of Kita Ward − Cardboard Dinosaur Egg Exhibit”(Cocokita Center of Culture and Art, Kita Ward, Tokyo)

2017
“Formative Artist Taki Tamada Cardboard Art Exhibition”(Ikoma Ekimae Library Room)
“Formative Artist Taki Tamada − Exhibition of Cardboard Creatures” (Kani Public Arts Center ala)

2016
“The Forest Floating in the Clouds”(Yokohama Landmark Tower)
“Formative Artist Taki Tamada and Okazaki Children’s Exhibition − The Legend of Sea Dragons Sleeping in a Cardboard Ocean” (Okazaki World Children’s Art Museum
“Exhibition of Creatures Born from Cardboard − The World of Formative Artist Taki Tamada” (Chofu City Cultural Hall Tazukuri)
“KEAT 2016 Koisago Environmental Art Triennale” (Tochigi)
“Cardboard Aquarium” (Aeon Mall Tamadaira no Mori)
“Surajikund International Crafts Mela” (India)
“ART NA OSYOGATSU” (Shinjuku Isetan)

2015
“The Daydreams Won’t Stop!”(Guruguru House Takayanagi)
“Taki Tamada Cardboard Art Exhibition” (Kayodo Hobby Museum Shimanto)
“CAMOUFLAGE” (Gallery Ruevent)
“SENNHEISER” (Aoyama Window Display)
“KEAT 2015 - Koisago Environmental Art Triennale” (Tochigi)
“face to face” (Shinjuku Isetan)

2014
“Cardboard Animal World”(Toyohashi Zoo and Botanical Park)
“ART de FUKKO” (Iwasaki Museum Gallery)
“Art Wave Exhibition vol.28”(RECT VERSO GALLERY)
“Cardboard Zoo” (Kawagoe Atre Maruhiro)

2013
“Cardboard Zoo” (Futako-Tamagawa Rise)
“Florence International Art Exhibition” (Galleria d’Arte Mentana, Italy)

2012
“being born” (Ginza Itoya)
“Cardboard Cooking” (studio u5)

2011
“Creating Cardboard” (Exhibition of Setagaya Art Award Works)

Workshops
Holding of numerous workshops in all parts of Japan

< Contact >
Gallery KIDO Press
3331 Arts Chiyoda, No. 204
6-11-14 Soto-Kanda
Chiyoda Ward, Tokyo, 101-0021 Japan
Tel: 03-5817-8988
E-mail: printart@kidopress.com
Web: www.kidopress.com
Gallery hours: 12:00 - 7:00 p.m. (closed on Mondays, Tuesdays, and holidays)

















版画工房 shop