鴻池 朋子/Tomoko Konoike
「Little fur anger」


2018年3月7日(水)〜4月15日(日) 12:00〜19:00

月・火・祝日は休廊

走るうさぎ


走るうさぎ / The running rabbit

 

この度、ギャラリー キドプレスでは、鴻池朋子による 「Little fur anger」を開催いたします。本展では、鴻池によって制作されたドライポイント(銅版画)とカービング(板彫刻)の、ふたつのアプローチからなる新作を発表いたします。
ドライポイント作品は、鴻池が昨年担当した朝日新聞朝刊の朝日歌壇俳壇の挿絵「どうぶつのことば」(2017 2/6〜4/26)より作家本人が選出し、新たに刷り師とともに試行錯誤を重ねて生みだされたものです。黒色と孔雀の首の羽毛に見られる鮮やかな青色(ピーコックブルー)の2色を同じ版で連続して2回刷るという行程を踏み、その為に生じる微細のズレは、版画上に現れた動物や昆虫たちのささやかな命の蠢きや騒めきを醸し出します。また、針で押し出されたドライポイントの銅の笹くれや捲れを生かして刷ることで、にじみのあるような繊細な線が、まるで生きものが柔らかい産毛をまとうような質感とともに現れました。
また、このようなドライポイント作品と同時に進められていたのが、平らな板の支持体に彫刻刀で線刻を施したカービング(板彫刻)作品の制作です。 2年前に木版画を初めて彫った時、鴻池はその印板である板の方に強い魅力を感じました。鉛筆で板に描かれた下絵が、彫刻刀によってどんどん削られ、絵画のイリュージョンがダイナミックに破壊されていく興奮を味わい、今回その体験の記憶をもとに作品をつくりあげました。

くまカービング

ツキノワ Hunter Gathererタブロー / Moon bear Hunter Gatherer tableau


「ものをつくる、ということは私にとって、物質/マテリアルとの出会いです。その物質と自身の身体がどのように摩擦エネルギーを起こすかによって作品が現れてきます。ですから何を描くかという言語的なもの以前に、この地球に存在する物質を手触りし、匂いを嗅ぎ、その声を聞きとるようなことが、どのような作業においても重要になり、そして、出会った物質それぞれの“原型”のようなものを、なぜか、突きとめようとします。銅板という物質を「ニードルで引っ掻き、傷をつける」ことで「黒く毛羽立った動物や昆虫」が出現し、木板を「刃物で深く彫る」ことで、木の内部から新たな光が現れる。制作中、その表皮のような表面を幾度となく触ることは、生まれたての生きものが初めて地上で身震いし、小さな生命の怒りを起こしているようで」と鴻池は語り、タイトル『Little fur anger』(小さな毛皮の怒り)が、誕生したのでした。

<鴻池 朋子(こうのいけ ともこ) プロフィール>
960年秋田県出身。絵画、映像、彫刻、手芸など様々なメディアで現代の神話をトータルインスタレーションで表現し、芸術の問い直しを試みている。 主な個展に、2006年「第0章」大 原美術館、2009年「インタートラベラー 神話と遊ぶ人」東京オペラシティアートギャラリー(霧島アートの森・鹿児島巡回)、2011年「獣の皮を被り 草の編み物」ギャラリーヒュンダイ(韓国)、2013年「Earthshine」ウェンディ・ノリス ギャラリー(アメリカ)、2015年「根源的暴力」神奈川県民ホール(2016年 群馬県立近代美術館、新潟県立万代島美術館巡回)、2018年「ハンターギャザラー」秋田県立近代美術館、「A fairy tale passing through the fur」 Leeds Arts University(イギリス)他。 主なグループ展に、2008年「広州トリエンナーレ」(中国)、2010年「釜山ビエンナーレ」(韓国)、2016年「Nousぬう」金沢21世紀美術館、「Temporal Turn」スペンサー美術館・自然史博物館(アメリカ)、2017年奥能登国際芸術祭(石川県)「Japan-Spirits of Nature」'Japan Spirits of/Nature'ノルディックアクバラル美術館(スウェーデン)、2018年 「ECHOES FROM THE PAST / Kalevala」シンカ美術館(フィンランド)他。 2013年よりプロジェクト「物語るテーブルランナー」 を秋田、青森、石川、タスマニアで継続中。著書に絵本「みみお」(青幻舎)、「The world of wonder〜焚書」、「根源的暴力」、「どうぶつのことば」(共に羽鳥書店)。

 

" Tomoko Konoike, "Little Fur Anger"

Period: March 7 (Wed.) - April 15 (Sun .), 2018
Gallery hours: 12:00 - 7:00 p.m. *5:00 p.m. on the last day
Closed on Mondays, Tuesdays, and holidays
Opening reception: 6:00 - 8:00 p.m., March 7 (Wed.), 2018

Gallery KIDO Press is going to hold an exhibition of works by Tomoko Konoike, titled "Little Fur Anger." This exhibition will show works newly created by Konoike from two approaches: drypoint and carving.

For the drypoint works, Konoike made selections from the Dobutsu no Kotoba ("Words of Animals") series of illustrations for the "Kadan/Haidan" poetry column in Asahi Shimbun (February 6 - April 26, 2017 editions), of which she was in charge last year. The works were newly produced after a repeated process of trial and improvement with the printer. For them, she chose two colors: black and peacock blue, the latter resembling the hue of the feathers on a male peacock's neck. The production was based on a process of printing these colors twice in succession with the same plate. On the finished print, the subtle slippage arising in this process engendered an effect conveying the wriggling and noise of the "little lives" of animals and insects. The printing was done without removing the copper ridges and burrs pushed out of plate made by the drypoint needle. This leaves fine lines that seem to ooze color and look as if they have the feel of the soft fuzzy fur on small creatures.

In parallel with these drypoint works, Konoike produced works by carving lines with a chisel on a flat board base. Two years ago, when she first made a woodblock print, she felt a strong attraction to the board of the inscribed block. She was excited by the way in which the sketch she made on the board in pencil was rapidly chiseled away, dynamically destroying the illusion of a drawing. The memory of that experience lay behind her production of these new carved works.

(page 2) "For me, the production of something is an encounter with material. The work emerges by the way in which the material and my body generate frictional energy. This is why, in any task and before any verbalizing about what to draw, it is of prime importance in my mind to touch, smell, and listen to the materials found on this earth. And for some reason, I attempt to get to the bottom of what could be termed the "archetype" of each material I encounter. Making cuts and scratches in the material of copper plate with a needle causes black, fuzzy animals and insects to appear. Making deep gashes in a wooden block with a chisel causes a new light to glow from inside the wood. When I stroke the epidermis-like surface of the piece I am working on, it strikes me as a newly born creature shivering for the first time on the ground and showing the anger of its little life." The exhibition title "Little Fur Anger" derived from these remarks of Konoike.

Profile of Tomoko Konoike

Born in Akita Prefecture, Japan in 1960, Tomoko Konoike presents contemporary myths as total installations using diverse media including painting, video, sculpture, and handicrafts, in her endeavors to keep questioning art.
Main solo exhibitions: 2006 - Chapter Zero, Ohara Museum of Art; 2009 - Inter-Traveller, Tokyo Opera City Art Gallery (subsequent visit to Kirishima Open-Air Museum, Kagoshima Prefecture); 2011 - Donning Animal Skins and Braided Grass, Hyundai Gallery (South Korea); 2013 - Earthshine, Wendi Norris Gallery (United States); 2015 - Primordial Violence, Kanagawa Prefectural Gallery (visits to the Museum of Modern Art, Gunma and the Niigata Bandaijima Art Museum in 2016); 2018 - Hunter-Gatherer, Akita Museum of Modern Art, A Fairy Tale Passing through Fur, Leeds Art University (United Kingdom), and others.
Main group exhibitions: 2008 - Guangzhou Biennale (China); 2010 - Busan Biennale (South Korea), Nous - Nuu, 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, and Temporal Turn, Spencer Museum of Art and KU Natural History Museum (United States); 2017 - Japan-Spirits of Nature, Oku-Noto Triennale (Ishikawa Prefecture) and Japan Spirits of/Nature, Nordic Watercolour Museum (Sweden); 2018 - Echoes from the Past / Kalevala, Art and Museum Centre Sinkka, and others.
Since 2013, Konoike has been conducting the Storytelling Table Runners project in the Japanese prefectures of Akita, Aomori, and Ishikawa as well as in Tasmania.
She is the author of the picture books Mimio (Seigensha Art Publishing, Inc.), Book Burning World of Wonder, Primordial Violence, and Dobutsu no Kotoba (the last three published by Hatori Press).

Contact
Gallery KIDO Press
3331 Arts Chiyoda 204
6-11-14 Soto-Kanda
Chiyoda Ward, Tokyo 101-0021, Japan
Tel: 03-5817-8988
E-mail: printart@kidopress.com
Web: www.kidopress.com
Gallery hours: 12:00 - 7:00 p.m.
(Closed on Mondays, Tuesdays, and holidays)



















版画工房 shop