束芋/Tobaimo
「ズンテントンチンシャン」
束芋による初の銅版画展

2018年2月9日(金)〜3月4日(日) 12:00〜19:00

月・火・祝日は休廊

湯船に虎

                                『湯船に虎』/ “Tiger Bath”

 

ギャラリー キドプレスでは、2018年2月9日(金)から3月4日(日)まで、日本国内外で活躍する現代美術家束芋(たばいも)による初の銅版画作品を発表する「束芋:ズンテントンチンシャン」展を開催いたします。本展では、2017年11月上旬より約1ヶ月間の集中制作で仕上げられた10点にも及ぶ新作が展示されます。

2017年1月1日よりスタートした朝日新聞朝刊連載小説『国宝』(吉田修一著)の挿絵を束芋が担当。2018年5月まで続く全500話のうちすでに300以上挿絵を描いています。その中から、小説を離れても成立する絵を厳選し、画面を再構築して、版画を制作しました。銅版にニードルで直に刻み込んでゆくドライポイントの手法を用い、線に独特な味わいを持たせながら、アクアチントで滲むように着彩して紙との風合いも魅せてゆく、版画における手触り感を、銅版画を通して追求しています。それは、何度も試し刷りをし綿密に調整を重ねながら、束芋による緻密な判断と感性が織りなされた作業でもありました。本展は、その作業が正に行われた制作の現場である版画工房で、インクの湿り気をも感じられるような刷り上がったばかりの版画作品が静かな熱気を宿し展示される貴重な機会にもなります。

また、連載小説の挿絵は手描きドローイングにデジタル加工で完成させるため、何か手触り感があるものを残したいというコンセプトも束芋が版画制作を開始した動機の一つでした。一般的に古くからの版画のイメージは、実物のある種の複製であるように捉えられがちで、束芋の言う手触り感は、実物に求めようとしてきました。束芋の銅版画は、デジタル時代における版画の可能性を探求することができるのではないでしょうか。

「ズンテントンチンシャン」は、口三味線の表現を用いたタイトルです。この音色は、挿絵を成り立たせていた小説の文脈から私たちを解放してくれるかのようでもあり、版画としての魅力をより一層浮き彫りにさせます。映像インスタレーションから出発し、本の装丁、随筆や舞台でのコラボレーションなど様々な表現方法と向き合い制作をし続け、私たちを魅了して止まない束芋の版画の制作を通した新たな世界観をぜひご観覧ください。

太陽の塔と将棋

                                        『太陽の塔と将棋』/ “Shogi with "Tawer of the Sun”


尚、この束芋による版画制作への試みは、キドプレスで来年まで継続され、2019年4月頃には第二弾となる版画作品を発表する展示を開催する運びとなります。今後の展開もどうぞ引き続きご期待ください。

◆東京銀座のギャラリー小柳では、束芋のドローイング展を同時開催いたします。こちらも併せて、是非お楽しみ頂けますようお願いいたします。

2月10日(土)〜3月15日(木)個展「flow-wer arrangement」開催 flow-werシリーズのドローイングとともに、2017年にHammer Museum(ロサンゼルス)で発表したウォールドローイングとプロジェクションを掛け合わせた作品「flow-wer arrangement」を再制作し展示。 会場:ギャラリー小柳(104-0061 東京都中央区 銀座1-7-5 小柳ビル9F) Tel 03-3561-1896 お問い合わせ:mail@gallerykoyanagi.com

<束芋プロフィール>
現代美術家。1975年生まれ。1999年京都造形芸術大学卒業制作としてアニメーションを用いたインスタレーション作品「にっぽんの台所」を発表、同作品でキリン・コンテンポラリー・アワード最優秀作品賞受賞。以後2001年第1回横浜トリエンナーレを皮切りに、2011年には第54回ヴェネチア・ビエンナーレ日本館代表作家に選出される等、数々の国際展に出品。主な個展に「ヨロヨロン」(2006/原美術館)、「TABAIMO」(2007/カルティエ現代美術財団)、「断面の世代」(2009/横浜美術館、2010/国立国際美術館)、「MEKURU MEKU」(2014/MCAオーストラリア)、「Her Room」(2016/サンノゼ現代美術館)、「うつつしうつし」(2016/シアトル美術館) 。近年は舞台でのコラボレーションも展開、イスラエル・バットシェバダンスカンパニーとの作品「FURO」、杉本博司脚本・演出の人形浄瑠璃『曾根崎心中』へのアニメーション参画、2016年には束芋が構成・演出を手掛けた映像芝居「錆からでた実」を発表するなど多岐に亘る。

 

" zun ten ton chin shan"- Tabaimo's first intaglios
February 9 (Fri.) - March 4 (Sun.), 2018
Venue: Gallery KIDO Press (3331 Arts Chiyoda 204)


From February 9 (Fri.) to March 4 (Sun.) of this year, Gallery KIDO Press is going to hold an exhibition titled "Tabaimo: Zuntentonchinshan" that will present the first copperplate intaglios created by Tabaimo, a contemporary artist who has been extensively active inside and outside Japan. This exhibition will show as many as ten completely new works from intensive production during a period of about one month beginning in early November 2017.

Tabaimo produced the illustrations for "Kokuho" ("National Treasure"), a novel by Shuichi Yoshida published in serial form in the morning edition of Asahi Shimbun starting on January 1, 2017. She has already penned more than 300 illustrations for the series, which consists of a total of 500 installments and will run until March 2018. From among these illustrations, she carefully selected those which could stand as works on their own merits apart from the novel, rearranged their structure, and made prints of them. She used the dry point method, which entails etching directly onto the copperplate with a needle, to endow the lines with a distinctive character. Adding color to the illustration titled "Kongan no Yushoku" ("The Imploring Dinner") so that it is blurred with aquatint, and thereby highlighting the texture of the paper as well, she pursues the printed touch through intaglios. The work was at the same time a process of incorporating the artist's subtle esthetic judgments and sensibilities by repeatedly making trial prints and fine adjustments of the interim results. As our printing studio was the very site at which this work was performed, the exhibition is also a precious opportunity for viewing pieces that were quite recently printed, whose ink seems still moist, and that burn with a quiet ardor.

It might be added that the illustrations for the serialized novel are completed by digitally processing hand drawings, and one of the Tabaimo's motivations for embarking on production of intaglios was her desire to have them retain the hand-drawn feeling. Generally speaking, people are apt to have the long-held idea that prints are a sort of reproduction of actual objects. The "feel" Tabaimo means was something to be sought in those objects. In her intaglios, one may very well be able to probe the possibilities of printmaking in the digital age.

The title "zun ten ton chin shan" is a string of onomatopoeia used in oral imitation of the sounds of a "shamisen" lute. Its sound likewise seems to free us from the context of the novel behind the original creation of the illustrations and to throw their appeal as prints into even sharper relief. Tabaimo started out in video installations, and has continued to enchant us with her production of artistic creations in a diversity of areas, including bookbinding, essays, and collaboration in works for the stage. We encourage all to experience the new vistas opened up by her prints.

Tabaimo's printmaking challenge will continue into next year; we are going to hold a second exhibition of the resulting prints around April 2019, so please look forward to the future development of this project.


* We also urge all to see the simultaneous exhibition of drawings by Tabaimo at Gallery Koyanagi in Tokyo's Ginza district.
"flow-wer arrangement," a solo exhibit, February 10 (Sat.) - March 15 (Thurs.)

Along with drawings from her "flow-wer" series, the exhibit will feature a re-production of "flow-wer arrangement," a work combining wall drawings and projections that Tabaimo unveiled at her exhibit in Hammer Museum (Los Angeles) in 2017.
Venue: Gallery Koyanagi (9F, Koyanagi Building, 1-7-5 Ginza, Chuo Ward, Tokyo 104-0061)
Tel: 03-3561-1896
Contact: mail@gallerykoyanagi.com

Profile of Tabaimo

A contemporary artist born in 1975, Tabaimo graduated from the Kyoto University of Art and Design in 1999. "Japanese Kitchen," an installation utilizing animation that she created for her graduation, was awarded the grand prize in the Kirin Contemporary Award for that year. Her activities span a wide range of fields. She has shown works at numerous international exhibits, from the 1st Yokohama Triennale in 2001 to the 54th Venice Biennale, for which she was selected to contribute works for the Japan Pavilion, in 2011. Her main solo exhibits were "Yoroyoron" (Hara Museum of Contemporary Art, 2006), "Tabaimo" (Fondation Cartier pour l'art contemporain, 2007), "DANMEN" (Yokohama Museum of Art, 2009, and National Museum of Art, Osaka, 2010), "MEKURU MEKU" (Museum of Contemporary Art Australia, 2014), "Her Room" (San Jose Museum of Art, 2016), and "Utsutsushiutsushi" (Seattle Asian Art Museum, 2016). In recent years, she has also been involved in projects of collaboration in works for the stage, as exemplified by "FURO," a piece created with Israel's Batsheva Dance Company; "The Love Suicides at Sonezaki" an adaptation of Chikamatsu's classic "bunraku" puppet play written and produced by Hiroshi Sugimoto, for which she contributed animation; and "Sabi kara Deta Mi" ("Fruit from Rust"), a video play that she prepared and produced in 2016. * Titles in parentheses are tentative translations.





















版画工房 shop