元田久治
Hisaharu Motoda
「Monuments」

2018年11月24日(土)〜12月23日(日) 12:00〜19:00

月・火は休廊

ギャラリーキドプレスでは、2018年11月24日(土)から12月23日(日)まで、現代の版画表現において注目を集めてきた作家元田久治による初の絵画作品を発表する展覧会元田久治「Monuments」を開催いたします。本展のために制作された幅約2mに及ぶ大型作品を含む新作絵画(コラージュ)6点を主に、同じテーマの近作版画2点、合計8点を展示いたします。
7人の小人
Seven Dwarfs

元田久治は、1973年熊本県に生まれ、幼い頃から古びた神社やひび割れた古いレンガなどを好み、モチーフに選んでは描いていました。1999年に九州産業大学芸術学部を卒業後上京し、2001年東京芸術大学大学院絵画(版画)専攻修了。人工的な建造物が放置されて風化し、自然に近づいていく過程に興味を持つと同時に、田舎から上京してきた時に東京の街並みに感じとったフィクションぽさという都市風景に対する原体験も抱えながら、2004年から現存するランドマークが朽ちていく光景を精密なタッチでありありと描写していきます。  この誰もが知っているような風景を廃墟と化した都市の光景へと変貌させ、版画技法のひとつであるリトグラフの作品としてこれまで制作してきました。元田にとってリトグラフは、手描きのものをそのまま刷ることができる一方、プレス機に通されることで自分自身と距離を置くような感覚が生じ、作家の痕跡が生々しく残らない乾いた表現手段として確信されました。そうして客観性を帯び描き出された風景は、同時に未知の集団的記憶のようでもあり、どのようにして廃墟になったのか、そこでなにが起こったのか…過去・現在・未来が混在し、私たちをある種のリアリティを伴った時空の世界へと誘い、この元田の版画作品は多くの人々を魅了してきました。



バーミアン
Foresight : Stone Buddist,Bamiyan

今回は公共彫刻をテーマに、人の手によって創り上げられた物体が自然に近づいていく風化の過程を、版画作品としてではなく絵画作品として創出することを試みました。作品の彫像部分のみ、あらかじめ銀又はアルミの箔を貼った紙にリトグラフで刷ったものから、更に彫像の形に切り抜きコラージュし、その上からドローイング又はペインティングにより植物がゆっくりと時間をかけ増殖するイメージを精細に描き出しています。例えば、新作絵画「Foresight:Statue of Saigo Takamori 1」は、箔の上から版画で彫像のイメージを載せたあと、背景は水彩で着彩され、彫像に植物が覆い繁るように描かれています。これまでの版画のモノクロームの世界とは異なり絵画作品は色づきます。 それはリトグラフ版画で表した人工物と手で直接描かれた自然物の対比が織りなす美しい光景とも言うことができるでしょう。単なる彫像(Statue)が、時間の経過により集団的記憶を伴った記念碑(Monument)として立ち現れた風景でもあるかのようです。 これまでの版画作品では、建物の風化の度合いをずっと考えて描いていたのに対し、今回の絵画作品では公共彫刻に蔦が覆い増殖していくため、前者とは対照的な表現をしているようでもあると元田は言います。それはつまり風化というものが、朽ちていく過程だけではなく再興の始まりそのものでもあり、そこには再生・息吹といった先見の明を感じられるでしょう。  版画表現のリトグラフという技法に出会ってから約20年間、当たり前のように版画制作に取り組んできたという元田が絵画と向き合ったとき、そこに現れる新たな世界観を是非ご高覧頂けましたら幸甚です。

<元田久治プロフィール>
略歴
- 1973 熊本県熊本市出身
- 1999 九州産業大学 芸術学部 美術学科 絵画専攻卒業
- 2001 東京芸術大学大学院美術研究科修士課程絵画(版画)専攻修了
- 2009-2010 文化庁新進芸術家海外研修制度研修員(オーストラリア、アメリカ)
現在武蔵野美術大学造形学部油絵学科版画専攻 准教授

主な個展
- 2017 元田久治 - Towers アートフロントギャラリー / 東京
- 2013 元田久治 - 東京 アートフロントギャラリー / 東京
- 2012 混在する風景 九州産業大学美術館/福岡
- 元田久治展 KIDO Press / 東京
- 2011 元田久治展 C・スクエア / 名古屋
- Neo-Ruin Murata & Friends / ベルリン、ドイツ
- 2010 Neo-Ruins Victorian College of the Arts, the University of Melbourne/メルボルン、オーストラリア
- 2009 元田久治展 hpgrp GALLERY 東京
- 元田久治展 AIN SOPH DISPATCH / 名古屋
- 2008 元田久治展 養清堂画廊 / 東京
- 2007 元田久治展 熊本市現代美術館ギャラリーV −

主なグループ展
-2018 めがねと旅する美術展 (青森県立美術館、島根県立石見美術館、静岡県立美術館)
- 2017 鉄道絵画発→ピカソ行き コレクションのドア、ひらきます (東京ステーションギャラリー)
-現代の写実―映像を超えて(東京都美術館)
- 2016 International Exhibition of Contemporary Print UOG 2016 (Isla Center for the Arts/グアム)
- Hiroshige’s City : From Edo to Tokyo (ホノルル美術館/ハワイ)
- 2015 DISTINCT IMPRESSIONS PRISM 5 LONDON (The Embassy Tea Gallery Bankside / ロンドン)
- 2014 プリントって何?―境界を超えて―(市原湖畔美術館/千葉)
- 東京駅100年の記憶 (東京ステーションギャラリー/東京)
- 6つの視点から (Sales Art Gallery / ベオグラード)
- 2013 Contiguous Zone-Japanese contemporary Arts Exhibition (AKI Gallery / 台北)
- 2012 REINVENTING TOKYO Mead Art Museum/アメリカ・マサチューセッツ州、アマースト
- Domani・明日 国立新美術館/東京
- 2112 IMAGINING THE FUTURE RMIT Gallery/オーストラリア・メルボルン
- 2011 内在の風景展-Immanent Landscape- 小山市立車屋美術館/栃木
- JAPANCONGO: Carsren Hollers double-take Jean Pigozzis collection Le Magasin - Centre National d’Art
- Contemporain, フランス・グルノーブル/Garage Center of Contemporary Culture, ロシア・モスクワ
- 2010 版画の色?リトグラフ 文房堂ギャラリー/東京
- 内在の風景展-Immanent Landscape- West Space/オーストラリア・メルボルン
- 2009 現代絵画の展望 12 人の地平線 東京ステーションギャラリー企画 旧新橋停車場鉄道歴史展示室
- 2008 VOCA 展 2008 現代美術の展望-新しい平面の作家たち 上野の森美術館
- 空は晴れているけど ミュゼ浜口陽三・ヤマサコレクション/東京 −

受賞歴
- 2009 日本版画協会展 準会員優秀賞 (FF賞) / 東京都美術館
- 2003 第11回プリンツ21グランプリ展 特選
- 2002 第34回ジヨ?ル国際美術家シンポジウム Chief Prize(Municipal City Museum/ジヨール、ハンガリー)
- 日本版画協会展 日本版画協会賞 /東京都美術館
- 1999 第 24 回全国大学版画展 買上賞・観客賞 /町田市立国際版画美術館
- 2001 神奈川国際版画トリエンナーレ 2001 準大賞 /神奈川県民ホール
コレクション/パブリックアート
- ホノルル美術館(アメリカ・ハワイ)、東京ステーションギャラリー、RMIT University(オーストラリア・メルボルン)、Mead Art Museum(アメリカ・アマースト大学)、町田市立国際版画美術館 (東京)、府中市美術館 (東京)、佐喜眞美術館 (沖縄) 、上山田文化会館 (長野) Municipal Museum (ハンガリー、ジヨール市)・熊本市現代美術館 - 画家協会展(1981議長賞 1982知事賞)



"Monuments" - An Exhibition by Hisaharu Motoda
Venue: Gallery KIDO Press, 3331 Arts Chiyoda 204
Period: November 24 (Sat.) - December 23 (Sun.), 2018
Gallery hours: 12:00 - 7:00 p.m. *5:00 p.m. on the last day
Closed on Mondays, Tuesdays, and holidays
Opening reception with the artist: November 24 (Sat.), 2018, 6:00 - 8:00 p.m.


From November 24 (Sat.) to December 23 (Sun.), 2018, Gallery KIDO Press is holding an exhibition titled "Monuments" by Hisaharu Motoda. This will be the first exhibition of hand-drawn/painted pictures (with collages) by Motoda, an artist who has come to the fore in the field of contemporary prints. Centering around six pictures newly created for it, including a large work about two meters wide, this exhibition will also display two recent prints on the same theme, for a total of eight.

Born in Japan's Kumamoto Prefecture in 1973, Motoda has had a fondness for antiquated shrines, old brick walls streaked with cracks, and similar things since childhood, and has used the same as motifs in his works. After graduating with a bachelor's degree in art from Kyushu Sangyo University in 1999, he moved to Tokyo, where he completed studies in the master's program in painting (specializing in printing) in the Tokyo National University of Fine Arts and Music (the current Tokyo University of the Arts) Graduate School in 2001. Interested in the process whereby man-made structures exposed to the elements gradually weather and approach nature, he likewise retained the impression of fictionality imbuing the urban landscape which he initially received from the streets of Tokyo after moving there from the country. Drawing on these elements, he has been vividly portraying the decaying figures of existing landmarks with a meticulous touch since 2004.

Among the different types of printing techniques, Motoda has thus far turned to lithography to transform sights everyone knows into visions of cities going to ruin. To him, drawings made by hand can be printed with lithography as they are, while the passage through the press seems to distance the resulting print from the artist. He therefore became convinced that lithography was a means of "dry" expression not leaving any raw traces of the artist's hands. The scenery depicted with such objectivity simultaneously appears to be an unknown collective memory. How did the buildings become ruins? What happened there? Mixing the past, present, and future as they entice us into a cosmos of space and time with a certain reality of its own, Motoda's printed works have intrigued many viewers.

For this exhibition, Motoda set out to present the process of weathering whereby objects made by human hands gradually approach nature in the form of pictures as opposed to prints. In these works, only the statue parts have been printed by lithography on silver or aluminum leaf pasted on the paper in advance. The artist then made collages with statue-form cut-outs, and drew or painted on them for careful depiction of the slow proliferation of plants over time. For example, in the new picture "Foresight: Statue of Saigo Takamori 1," he first laid down the image of the statue on leaf by printing, and then used water colors to paint the background and the plants that look as if they are proliferating over the statue. Unlike the monochromatic world of his past prints, these pictures are deftly tinted.

The resulting scene could be termed a lovely one woven by the contrast between the artificial object depicted through lithography and natural features drawn directly by hand. It may also be regarded as the landscape that will arise when a mere statue evolves into a monument accompanied by collective memory along with the passage of time.

Motoda commented that, while he constantly thought about the degree of weathering on buildings in making his previous prints, the vines of ivy growing over public sculptures in these pictures also make for expression contrasting with the former. This is to say that weathering is not simply a process of decay but also the start of a revival. In it, we can sense and foresee future rebirth and breathing.

Motoda has routinely been producing prints for the approximately 20 years since he encountered the lithography technique of printed expression. Please be sure to see the new universe that opened up when he turned his attention to pictures.

< Profile of Hisaharu Motoda >
Academic career
- 1973: Born in Kumamoto, Kumamoto Prefecture, Japan
- 1999: Graduated from Kyushu Sangyo University with a bachelor's degree in Art
- 2001: Graduated from the Tokyo University of the Arts Graduate School with a master's degree in Painting (Printing)
- 2009 - 2010: Selected under the Program of Overseas Study for Upcoming Artists, Ministry for Cultural Affairs (study in Australia and the United States)
- Currently serving as Associate Professor, Printmaking Course, Department of Painting, College of Art and Design, Musashino Art University
Main solo exhibitions
- 2017: "Hisaharu Motoda - Towers," Art Front Gallery, Tokyo
- 2013: "Hisaharu Motoda - Tokyo," Art Front Gallery, Tokyo
- 2012: "Mixing Landscape," Museum of Kyushu Sangyo University, Fukuoka
- 2012: "Hisaharu Motoda Exhibition," KIDO Press, Tokyo
- 2011: "Hisaharu Motoda Exhibition," C Square, Nagoya
- 2011: "Neo-Ruin," Murata & Friends, Berlin, Germany
- 2010: "Neo-Ruins," Neo-Ruins Victorian College of the Arts, the University of Melbourne, Melbourne, Australia
- 2009: "Hisaharu Motoda Exhibition," hpgrp Gallery, Tokyo
- 2009: "Hisaharu Motoda Exhibition," AIN SOPH DIspatch, Nagoya
- 2008: "Hisaharu Motoda Exhibition," Yoseido Gallery, Tokyo
- 2007: "Hisaharu Motoda Exhibition," Gallery III, Contemporary Art Museum Kumamoto

Main group exhibitions
- 2018: "Megane Travel Art Exhibition" (Aomori Museum of Art, Iwami Art Museum, and Shizuoka Prefectural Museum of Art)
- 2017: “A Trip Through the Tokyo Station Gallery Collection: from Railway Art to Picasso” (Tokyo Station Gallery)
- 2017: "Contemporary Realism―Transcending the Photograph and Video" (Tokyo Metropolitan Art Museum)
- 2016: "International Exhibition of Contemporary Print UOG 2016" (Isla Center for the Arts, Guam)
- 2016: "Hiroshige’s City: From Edo to Tokyo" (Honolulu Museum of Art)
- 2015: "Distinct Impressions Prism 5 London" (The Embassy Tea Gallery Bankside, London)
- 2014: "What is Print? - Beyond the Border -" (Ichihara Lakeside Museum, Chiba)
- 2014: "Tokyo Station - A Hundred Years of its Legacy" (Tokyo Station Gallery
- 2014: "From Six Perspectives"* (Sales Art Gallery, Belgrade)
- 2013: "Contiguous Zone - Japanese Contemporary Arts Exhibition" (AKI Gallery, Taipei)
- 2012: "Reinventing Tokyo," (Mead Art Museum, Amherst, Massachusetts, United States)
- 2012: "Domani - Ashita," (The National Art Center, Tokyo)
- 2011: "Imagining the Future" (RMIT Gallery, Melbourne, Australia)
- 2011: "Immanent Landscape" (Oyama City Kurumaya Museum of Art, Tochigi Prefecture)
- 2011: "JapanCongo" (Carsten Ho¨ller's double-take on Jean Pigozzi's collection of Japanese and Congolese art), (Le Magasin, Centre National
d’Art Contemporain, Grenoble, France, and Garage Center for Contemporary Culture, Moscow, Russia)
- 2010: "Color of Printmaking - Lithography" (Bumpodo Gallery, Tokyo)
- "Immanent Landscape" (West Space, Melbourne, Australia)
- 2009: "12 Horizons − Perspectives of Contemporary Painting" (Tokyo Station Gallery, Tokyo (Old Shimbashi Station Railway History Exhibition Hall))
- 2008: "VOCA Exhibition - The Vision of Contemporary Art," (Ueno Royal Museum, Tokyo)
- 2008: "The Sky is Clear But," (Musee´ Hamaguchi Yozo:Yamasa Collection, Tokyo)
*A tentative translation of a title available only in Japanese.

Awards
- 2009: Associate Member Excellence Award (FF Award) at the Exhibition of the Japan Print Association, Tokyo Metropolitan Art Museum
- 2003: Special Selection Prize at the 11th 21st Century Prints Grand Prix Exhibition
- 2002: Chief Prize at the 34th Gy?r International Symposium of Artists, Municipal Museum of Art, Gy?r, Hungary
- Japan Print Association Prize at the Exhibition of the Japan Print Association, Tokyo Metropolitan Art Museum
- 2001: Second Prize at the Kanagawa International Print Art Triennial 2001, Kanagawa Kenmin Hall
- 1999: Purchase Award & Audience Award at the 24th National University Print Show, Machida City Museum of Graphic Arts

Collections/public art
- Honolulu Museum of Art (Hawaii, United States), Tokyo Station Gallery, RMIT University (Melbourne, Australia), Mead Art Museum (Amherst College, United States), Machida City Museum of Graphic Arts (Tokyo), Fuchu Art Museum (Tokyo), Sakima Art Museum (Okinawa), Kamiyamada Cultural Hall (Nagano), Municipal Museum of Art (Gy?r, Hungary), Contemporary Art Museum Kumamoto

















版画工房 shop